ITA Nordic Oy valmistaa teknisesti vaativia ja laadukkaita koneistettuja tuotteita kone- ja laitevalmistajille. Tuotanto on pitkälle automatisoitua, joten tietotekniikan rooli on iso ja käyttövarmuuden pitää olla korkea. DG Saimaa on toimittanut ITA Nordic Oy:lle tietotekniikan tuki- ja ylläpitopalvelut jo vuodesta 2012.
Paluu vanhaan
Luovuimme omista palvelimista vuosituhannen alkupuolella ja käytimme useita vuosia Citrix-pohjaista ratkaisua, jossa palvelimemme olivat IT-toimittajan konesalissa. Käytön kasvaessa tietoliikenneyhteyksien nopeus osoittautui kuitenkin riittämättömäksi ja myös verkkokatkoista aiheutui ongelmia tuotannossamme. Niinpä palasimme vanhaan tekniikkaan ja siirsimme palvelimet takaisin omiin tiloihimme. Tässä yhteydessä vaihdoimme myös palveluiden tuottajaa ja DG Saimaa valikoitui uudeksi kumppaniksi tutun myyjän kautta. Näin kuvailee yhteistyön alkua ITA Nordic Oy:n toimitusjohtaja Tommi Matikainen.
Mutkatonta yhteistyötä
Yhteistyö lähti käyntiin hyvin, vaikka alussa tehtävä järjestelmien muutos olikin suuri. Muutos oli kuitenkin hyvin valmisteltu ja testattu eikä varsinaisessa yliheittovaiheessa tullut yllätyksiä.
Päivittäisessä toiminnassamme DG Saimaa varmistaa, että IT-inframme toimii 24/7 periaatteella ja mahdolliset huoltokatkot suunnitellaan yhdessä etukäteen. Kokonaisuuteen kuuluu perinteinen IT-tuki ja -ylläpito sekä verkon ja työasemien toiminnan varmistaminen valvontapalveluiden avulla.
Meidän ei itse tarvitse ajatella näitä asoita käytännössä ollenkaan, vaan tehdä vain sitä, mikä on päätehtävämme, Matikainen toteaa.
DG Saimaan ydinhenkilöt ovat pysyneet samoina kaikki nämä vuodet ja voimme olla aina suoraan yhteydessä omaan vastuuhenkilöömme. Vuosien mittaan syntynyt luottamus onkin erittäin tärkeää, kun lähes kaikki IT-puolen palvelut tulevat saman toimittajan kautta.
Tuotannon laajentuminen uudelle paikkakunnalle
Vuosi 2019 alkoi yrityskaupan merkeissä, kun ostimme Carpino Oy:n liiketoiminnan ja toimintamme laajentui näin uudelle paikkakunnalle. Eri organisaatioiden IT-asiat on usein hoidettu hyvinkin eri tavalla ja niiden yhteensovittamisessa voi olla haasteita. Meidän tapauksessa aikataulu oli varsin tiukka, sillä halusimme uuden toimipisteen mahdollisimman nopeasti yhteisten IT-palveluiden piiriin. DG Saimaalta saimme selkeät vaihtoehdot miten projekti voidaan toteuttaa teknisesti. Meidän tehtäväksemme jäi tehdä lopullinen päätös valmiiden kustannuslaskelmien pohjalta, Matikainen kertoo.
Päätöksen jälkeen kaikki meni suunnitelmien mukaan ja aikataulu piti hyvin.